lauantaina, huhtikuuta 26, 2008

Helpotuksia elämään

No niin, asiat alkaa selvitä. Ei toki se isoin, eli missää ollaan loppuelämä, mutta jotain pientä kuitenki. Ostettiin viikko sitten uus ruokapöytä ja se piti toimittaa kolmen päivän kuluttua. Mieshän on vielä Kiinassa, joten sitä ne ei ainakaan ole saanu kiinni, kuten en minäkään pariin päivään. Marssin siis kuittien kanssa sinne liikkeeseen ja kävin vähän kyseleen. Olivat kuulemma koittaneet tuua sitä pöytää tässä yks päivä, mutta alakerran vartijamies ei ollu päästäny niitä sisään. Tuovat huomenna. Hyvä niin. Eihän niitä tuolejakaan vielä ole...

Seuraavaksi ajoin Volvon liikkeeseen hermostuksissani. Autohan pitäis laittaa kaiken järjen mukaan kahen viikon päästä laivaan konttiin, jos se kerran meinataan nyt viiä. Tai siis minä vien. Huollot on kaikki tekemättä ja huoltokin varaamatta. Siinä sitten huoltomiehen kanssa kierrettiin ja koputeltiin kaaraa ja kirjattiin korjauskohteita ylös. Ekaks pitää saaha uuet renkaat, samoin joku hiton en-nyt-muista-mikä-säätö on kai pielessä, koska vain yksi rengas olis ainaki Suomessa ihan selvä sakon paikka. Ihan sielä reunasta. Hanskalokero aukeaa edelleen jokaisella humpilla. Sekä ulko- että sisäkuori vaatii puunausta ja jotain vahaa. Ulko-ovien kaikki pikkulommot (ovien iskut) pitäis saaha korjattua. Ja sittene ne ikkunoitten tummennukset valoisaa kotimaatamme varten laitetaan. 40 000 kilsaakin tulee kohta täyteen, joten sekin huolto varmaan tehään. Mitähän vielä? Niistä penkinlämmittimistä en osannu sanoa mitään. Vai pannaanko sinne sitten Suomessa joku vepasto vaiko mikä. No ajan sain ja se on jo kahen päivän päästä. Mikä säkä! Ehkä se auto saahaan ajallaan laivaan, jos vaan varattais sille ekaks paikka... Äsken sain kattavan ohjeen siirtokilpien saannille, joten sekin ehkä matti myöhäisiltä luonistuu.

Volvolta sitten sinne harmaitten hiuksien paikkaan, eli Cargo-villageen. Missään ei sanota näistä UAE:n uusista elukoitten kuljetuksista sitä ratkaisevaa asiaa, eli tartteeko koírat kuskata täältä muualle käyttäen Cargoa. Menin suurin toivein sinne tuttuun paikkaan export-officeen, jossa tiiän veterinärin oleilevan. Lähetään nyt ihan siitä, ettei setä ymmärtäny, mikä on June. Yritin selittää niin selvällä enkulla, että nainth of june. Me ollaan lähössä ehkä kesäkuun alussa. Ei menny jakeluun. Sain kattavan selityksen niistä kaikista terveyspapereista ja millon ne tulee hakea. Oon tehny sen saman homman jo monta kertaa ja kerroin, että tiiän kyllä, mutta kun teillä on nää uuet säännöt. Että pitääkö olla cargona vai kelpaako excess baggagena? Se on susta ihan ittestä kiinni, miten haluat. Ja paskan marjat. Sanoi saman olevan maahan tullessa. Mutta kun ei ole. Joka paikassa toitotetaan, että tänne tullaan ainoastaan cargona nykyään.

Sen verrran sillä muuten mukavalla äijän käppyrällä oli älliä, että neuvoi menemään saman talon toiseen päähään, export officeen, vaikkei siellä mitään lääkäriä olekaan. Menin Dnatan jollekki supervisorille ja esitin asian. Ystävällinen setä kaivo lakikirjan kokoisen opuksen ja leväytti mulle Suomea koskevat sännökset esille ja kehotti lukemaan. Kaikki tutut asiathan siellä oli. Pitää olla rokotukset sun mut paperit jne. Esitin kysymykseni vielä uusiksi ja setä ei osannu sanoa juuta eikä jaata. Onneks tajusin kysyä, että missähän mahtaa olla vaikka KLM:n cargo office? Sitten vaan hissillä yläkertaan ja toimittamaan asiaa vielä tuhannennen kerran. Halleluujaa! Jo nappas. Setä tiesi heti vastauksen ja täydellisellä englannilla intialaisittain vain hieman murtaen. Tultiin heti hyvin juttuun ja sain vielä hintojakin selville. Ei tartte cargona lähtä vaan vanhaan tapaan ylikiloina vaan maksetaan. Pitää vaan huolehtia, että menee samalla yhtiöllä loppuun asti, ettei tartte monelle maksaa samasta asiasta. Air Francella ei kehottanu lentään, koska tarttis hommata kaikki paperit myös ranskaksi sinä tapauksessa. Vielä kun ymmärtäisi sen laskutavan, että miten 70cmx50cmx50cm kokoisesta boksista saahaan 30 kiloa. Ymmärrän kyllä, että ne on jotain tilavuuskiloja, mutta millä kaavalla se lasketaan. Tietäiskö kukaan, Kaisa? Tai siis Kaisan mies? ;) No se kummiski tulee maksamaan jotain alle 500 euroa se lento cargona, joten melkein luulen sen tulevan halvemmaksi kuin ylikiloina maksamisen.

Joku oli laskenut (Terhi taisi olla) että 12 perhettä lähtee täältä muille maille, suurin osa kai Suomeen. Aika paljon vaihtuu sakkia, mutta tuleehan niitä uusiakin. Itte oon yrittäny hullun lailla löytää jotain muistoksi ostettavaa tavaraa, mutta laihoin tuloksin. Kai ne suurimmat muistot säilyy muistissa muutenki. Silti Marina interiorsin alessa piti eilen illalla vielä reenien jälkeen kävästä. Yhen lipaston sieltä voisi kyllä hakea.

Eipä meille muuta. Isi tulee huomenna takasin, tosin aikoi nukkua ainakin aamun. Vettä ei pitäisi tänään tulla hanasta ollenkaan korjaustöitten takia, mutta kyllä sitä nyt on tullu koko päivän ihan hyvin. Turhaan eilen myllytin tiskit ja pyykit ja muuta. Kerranki ei ole illaksi mitään tekemistä. Paitti, että tuleehan ne formuloitten aika-ajot.

Ja se jenkkilän idolsien veikkaus meni sitten ihan pieleen.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kysynpä Jussilta, se on vähän eri hommissa siellä nykyään (työn rasittavuus muuttunut fyysisestä henkiseksi) ;o) mutta eiköhän jotain vastata...(?)